Jak być bardziej asertywnym w pracy, czyli jak nauczyć się odmawiać

Bycie asertywnym

Spis treści

Bycie asertywnym w miejscu pracy to cenna umiejętność, która pozwala zyskać respekt nie tylko w oczach współpracowników, ale również szefa. Sztuka mówienia „nie” wbrew pozorom nie jest wcale rzeczą oczywistą, zwłaszcza wśród osób o ugodowym usposobieniu. Odmowa wcale nie musi być utożsamiana z brakiem szacunku, ignorancją czy przesadną pewnością siebie, a wręcz przeciwnie – powinna być przejawem poczucia własnej wartości, co znacznie upraszcza stosunki interpersonalne. Zatem jak zacząć pracować nad asertywnością w pracy?

Asertywność w pracy – jak powinna wyglądać?

Asertywność to nie tylko umiejętność odmawiania bez urażania uczuć drugiej osoby, ale przede wszystkim zdolność do wyrażania własnych opinii w sposób otwarty, ale nacechowany szacunkiem. Osoby asertywne potrafią obstawać przy swoim zdaniu respektując jednocześnie przekonania rozmówcy. Asertywność, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym nie powinna nosić znamion agresji czy obcesowości – trzeba wiedzieć, gdzie leży granica między stanowczością a jawną arogancją, zwłaszcza w środowisku pracowniczym.

Jak być asertywnym w pracy – o czym pamiętać?

Na samym początku swojej drogi do asertywności należy uświadomić sobie, że bycie pracownikiem na etacie nie jest jednoznaczne z obowiązkiem realizacji wszystkich zadań, jakie powierza nam pracodawca, zwłaszcza tych, które wyraźnie znajdują się poza kręgiem naszych kompetencji. Praca zawodowa to nie wolontariat, dlatego ustępowanie szefowi w każdym aspekcie to prosta droga do nadużywania naszej życzliwości. Słowo „nie” powinno zacząć pojawiać się w naszym repertuarze zawsze gdy oczekuje się od nas pracy ponad stan. W byciu asertywnym kluczowa jest konsekwencja i stanowczość, która musi być jednak poparta rzeczowymi argumentami.

Dlaczego warto być asertywnym w pracy?

Asertywność ułatwia pracę w zespole – to nie ulega wątpliwości. Szczerość i szacunek względem samego siebie, współpracowników i pracodawcy pozwala uniknąć zbędnych dyskusji czy nieporozumień. Stawiając sprawę jasno ograniczamy ryzyko narastania konfliktów, które skutecznie obniżają wydajność całego zespołu. Asertywność w pracy to także swego rodzaju wyraz zaufania do własnych kompetencji i umiejętności dokonania prawidłowego osądu, co niezwykle pomaga w rozwoju osobistym i dążeniu do sukcesu zawodowego. Brak przebojowości w pracy często wynika ze strachu o utratę benefitów czy posady, jednak różnica zdań między pracownikiem a pracodawcą nie jest powodem, dla którego należy obawiać się zwolnienia.

Powiązane artykuły