Kim jest Project Manager i jakie są jego obowiązki? Na ten moment zawód szczególnie dostrzegany przez przedsiębiorców z sektora gospodarki. Dlaczego? Efektywne i sprawne wprowadzanie rozwiązań na rynek ma ogromne znaczenie dla pracodawców. Aby móc to sprawnie robić należy łączyć ze sobą sprawnie wiele elementów. To właśnie przed kierownikiem projektu stoi zadanie „zebrania tych wszystkich elementów układanki w jedną całość”.
Jak zostałaś PM? Czy ścieżka kariery była trudna?
Człowiek uczy się całe życie. Zanim zostałam project managerem byłam specjalistą ds. marketingu a to również wymagało ode mnie bardzo dobrej organizacji i planu działania. Nie lubię działać chaotycznie. Do projektów podchodzę logicznie. Układam tak samo plan działania. Pracę z projektami digitalowymi zaczęłam w Provemie. Myślę, że firmy rozwijające się technologicznie mają przyszłość.
Co należy do obowiązków Project Managera?
Project manager to osoba, która jest odpowiedzialna za realizowanie projektów w firmie, pracę zespołu projektującego i planującego inwestycje. By lepiej zobrazować rolę project managera na myśl przychodzi stwierdzenie „serce i mózg projektu”. Sprawne poprowadzenie od początku do końca kluczowych dla organizacji projektów, nieprzekroczenie deadlinu – to zaledwie niewielka część obowiązków ciążących na PM’ach.
Wymagania, czyli co musi umieć Project Manager?
Nie da się ukryć, że ciągle należy poszerzać swoje kompetencje i nabierać doświadczenia. Tak na początek od umiejętności planowania do zarządzania ryzykiem, finansami projektu czy jakością, po jakże ważne umiejętne zarządzanie ludźmi, komunikacją i oczekiwaniami interesariuszy w projekcie. Dobrze jest poszerzać swój warsztat menadżerski.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy?
Praca Project Managera jest bardzo różnorodna i dynamiczna. I chyba to jest w niej najlepsze. Robię różnorodne projekty i oczywiście efekt końcowy cieszy najbardziej. Ale dopinanie wszystkiego krok po kroku jest niesamowite. Z dnia na dzień obserwuje, jak powstaje niesamowity projekt i jak ludzie ze sobą współpracują żeby to zadziałało. Zdecydowanie lubię to obserwować.
Za czym nie przepadasz w takim razie?
Na tym stanowisku nigdy nie unikniemy problemów dlatego musimy nauczyć się z nimi radzić i uczyć się na przyszłość, żeby ich nie powtarzać. Myślę, że wielu PMów się zgodzi, że presja czasem potrafi być przytłaczająca ale też i motywująca.
Dlaczego czasem projekty kończą się porażką?
Przyczyn jest bardzo dużo. Czasem kończy się okres zauroczenia a miłość już nie taka sama. Żartuje. Z mojego doświadczenia oprócz oczywistych przyczyn dodam- start. Jeśli projekt źle wystartuje, to później błędy się tylko nawarstwiają i praktycznie odkopanie się jest niemożliwe. Bywa też tak, że projekt przed startem jest skazany na porażkę.
Praca PM’a jest bardzo dynamiczna. Jak nie utracić motywacji?
Osobowość jest ważnym czynnikiem sukcesu w zawodzie kierownika projektu. Bez naszego zaangażowania i wiarę w sukces nie ma mowy o tym, żeby ten sukces osiągnąć. I tu jest nasza motywacja. Żeby skończyć to, co się zaczęło i to jeszcze z całym zaplanowanym bagażem. Jeżeli ktoś myśli, że kreowanie projektu to łatwizna to powinien przejść się po schodach a potem pojechać winda. Jest różnica?
Jakie wskazówki dałabyś przyszłym Project Managerom?
Nie czekaj! Jeżeli jesteś chociaż trochę kreatywny i przebojowy to możesz próbować swoich sił jako Junior Project Manager w mniejszych agencjach. Zastanów się, czy dasz radę i próbuj. Bez tego nie dowiesz się, czy się nadajesz. Zakumpluj się z popularnymi narzędziami i zacznij działać.