NAINOWSZE

Grywalizacja – nowy sposób na sukcesy sprzedażowe

Spis treści

Budowanie wizerunku firmy czy marki produktu, programy lojalnościowe i akcje promocyjne to znane i stosowane od lat sposoby na poprawienie wyników sprzedaży. Czy są skuteczne? Różnie z tym bywa. Jeśli przedsiębiorca chce znacznego wzrostu zysków przy niewielkim nakładzie coraz częściej sięga po rozwiązania podsuwane przez specjalistów od grywalizacji.

Grywalizacja – co to jest?

Nazywana również gryfikacją lub gamifkacją (ang. gamification) jest strategią wykorzystującą mechanizmy znane z gier do modyfikowania zachowań ludzkich w sytuacjach, które grą nie są. Zakupy w sklepie czy zamówienie posiłku w restauracji jak gra, która daje frajdę – dlaczego nie? Jeśli ludzie podczas dokonywania zakupów będą dobrze się bawić albo działać kreatywnie, a w dodatku dzięki temu zaangażowaniu mogą obniżyć cenę za usługę czy produkt, to chętnie z grywalizacji skorzystają.

Zastosowanie bez granic

Właściwie wszędzie tam, gdzie można wpływać na zainteresowanie i budować zaangażowanie, które w efekcie ostatecznym skończy się dokonaniem zakupu grywalizacja znajdzie zastosowanie.
Zamawianie piwa w pubie znają wszyscy – ale czy wszyscy siadając za barem pytają jaka dzisiaj jest promocja? Zdecydowanie – nie. Jeśli jednak w lokalu zostanie wprowadzona zasada rzutu kostką, który ustala wysokość ceny za kufel piwa, to prawie wszyscy spróbują szczęścia, żeby za napój zapłacić 1 zł. Jeśli do rzutów właściciel pubu zastosuje kostkę dziesięciościenną, to średnia rzutu wynosi na niej 5 – cena za zwykłe piwo nie do pogardzenia. Klienci mają zabawę a nawet czują, że sami decydują o wysokości rachunku. Sprzedaż wzrasta – nudna karta ze sztywnymi cenami ląduje w koszu. Ten przykład i wiele innych bardzo ciekawych opisuje w swoich pracach Paweł Tkaczyk – najlepszy polski specjalista od grywalizacji.

Zamiana codziennych czynności w gry jest coraz częstsza i wkrótce grywalizacja opanuje wszystkie dziedziny naszego życia.

Powiązane artykuły