NAINOWSZE

Jak zweryfikować stan techniczny helikoptera przed startem?

kontrola helikoptera przed startem

Spis treści

Lotnictwo to specyficzny sektor, który wymaga restrykcyjnych procedur, zwłaszcza w kwestiach bezpieczeństwa. Dlatego szczególną wagę przykłada się do stanu technicznego maszyn lotniczych. Jeśli jesteś odpowiedzialnym właścicielem lub dzierżawcą śmigłowca, przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak zweryfikować stan techniczny helikoptera przed startem.

Stan techniczny a bezpieczeństwo lotów

Nie trzeba nikogo przekonywać, jak ważny dla bezpieczeństwa w lotnictwie jest stan techniczny maszyn lotniczych i jak niebezpieczne w skutkach mogą być wypadki lotnicze. Właśnie z tego względu obsługa techniczna maszyn lotniczych wymaga dokładnych procedur kontrolnych i sprawdzania stanu zużycia poszczególnych podzespołów, badania stopnia zniszczenia powłok zewnętrznych, a także prawidłowego funkcjonowania osprzętu i urządzeń pokładowych.  Utrzymywanie maszyny w stanie pełnej sprawności technicznej można zlecić profesjonalnej firmie, która zajmuje się kompleksową obsługą techniczną helikopterów. Dobrym przykładem może być firma HeliMax – Obsługa Śmigłowców z siedzibą w miejscowości Gliniany Las w województwie świętokrzyskim.

Utrzymywanie helikoptera w zdolności do lotu

Utrzymywanie śmigłowca w stanie pełnej sprawności technicznej jest wymogiem narzuconym przez CAMO (Continuing Airworthiness Management Organization), czyli Organizację Zarządzania Ciągłą Zdatnością do Lotu. Procedura CAMO wymaga adekwatnych działań w celu utrzymywania maszyny w stanie gotowości do lotu, poprzez odpowiedni serwis śmigłowców. Polega on na regularnej kontroli stanu układów i podzespołów oraz płatowca maszyny, a także na wymianie zniszczonych i zużytych elementów i części. Warto zaznaczyć, że zarządzanie śmigłowcami jest zadaniem odpowiedzialnym i wymagający dużych kompetencji. Dlatego utrzymywanie helikoptera w zdolności do lotu należy zlecać doświadczonym, rzetelnym i sprawdzonym firmom, choćby takim jak wspomniana wcześniej HeliMax.

Checklista przedstartowa

Checklisty służą do sprawdzenia funkcjonowania instalacji, systemów i urządzeń pokładowych przed startem i lądowaniem helikoptera. Większość układów maszyny wymaga dokładnej kontroli szczególnie podczas procedury przedstartowej. Listy są przygotowane przez producentów maszyn i obejmują wiele istotnych punktów, które należy sprawdzić zarówno przed rozruchem silnika, jak i po jego uruchomieniu. Między innymi nakazują kontrolę funkcjonowania dźwigni, zaworów, drążków i pedałów, regulację przepustnicy, prędkości obrotowej biegu jałowego i obrotów startowych silnika oraz ustawień żyrobusoli, sztucznego horyzontu i innych przyrządów pokładowych.

Powiązane artykuły